Menüü

Vahekokkuvõte koolijuhtide praktikast

26. mai 2021, katrin
Aasta alguses käivitunud Haridusjuhtide Praktikaprogramm viis kaksteist Tallinna, Tartu, Valga ja Narva kooli direktorit ettevõtetesse praktikale, et edendada Eesti koolijuhtimise kvaliteeti. Programm kestab veel sügiseni, kuid organisatsioonipraktika on lõppenud ja senine kogemus on pannud direktorid koolielu ümber vaatama. Teist aastat toimuva programmi läbiviijateks on Heateo Haridusfond, Tallinna Haridusamet, Fontes, Tartu Linnavalitsus ning Haridus- ja Teadusministeerium.

Tegemist on unikaalse programmiga, mis annab koolijuhtidele sügava sissevaate kaasaegse juhtimiskultuuriga organisatsiooni igapäeva ja nende toimimismudelitesse, et praktilise kogemuse kaudu omandada tippjuhile omaseid juhtimisoskusi.

Heateo Haridusfondi projektijuhi Ulla Kampi sõnul võib kogutud tagasiside põhjal öelda, et koolijuhid on jäänud senise kogemusega igati rahule. “Nad on tundnud end organisatsioonis kaasatuna ja nendele on usaldatud mõnedes teemades või projektides eestvedaja roll. Eeskujuks peetakse ettevõtete avatust, tugevat väärtusruumi ja organisatsioonikultuuri – see on koolijuhtidele tähtis väljakutse oma koolis arendamiseks,” rääkis Ulla Kamp. “Koolijuhtidele üllatusmomendiks kujunes näiteks erasektoris toimetamise kiire tempo, mis on mõneti erinev sellest, mida kogetakse koolielus.”

Tallinna Majanduskooli direktor Triin Laasi praktiseeris Boltis, kus tema mentorpaariliseks sai klienditoe juht Fred Gehrke. Laasi jaoks ületas programm kõik tema ootused. “Mu peamine soov, mis ka realiseerus, oli näha, kuidas ettevõttes juhitakse muutuseid – alates ettevalmistustest lõpetades teavitustöö ja töötajate kaasamisega. Olulisimaks õppimiskohaks oli inimeste juhtimise valdkond, sest praktikal olles mõistsin, kui suurt rolli mängib töötajat toetav, tema arengut suunav ja väärtustav juhtimine. Kogesin seda Boltis uskumatult ehedal ja läbimõeldud kujul,” kirjeldas Triin Laasi.

“Oma kooli suundusin tagasi tosina uute ideedega, mida rakendama hakata. Mõni nendest tahab lihtsalt otsuse vastu võtmist, teised aga vajavad veel aastate pikkust tööd ja kuuluvad unistamise kategooriasse. Tänaseks olen koos kooli arendusmeeskonnaga uuendanud rahuloluküsitlusi ja täiendanud õpilaste sisseelamisprogrammi. Lisaks tegelen kogu koostöö- ja arenguvestluste korralduse ümbermõtestamisega. Veel on kavas täiustada töötajate sisseelamisprogrammi, luua siseveeb ja laiemalt juurutada väärtuspõhist organisatsioonikultuuri,” täiendas ta.

Tallinna Saksa Gümnaasiumi direktor Kaarel Rundu tegi oma juhipraktika Wise'is, kus tema mentoriks oli tootejuht Lars Trunin. Ta leiab, et kui esialgu tunduvad startupid ja koolid pärit täiesti eri maailmadest, siis päriselt kannavad nad väga palju ühiseid väärtuseid. “Üks kesksetest väärtustest on inimesed, ilma kelleta ei eksisteeriks ükski kool, ettevõte või mõni muu organisatsioon. Kui praktikat alustasin sise- ja väliskommunikatsiooni teemadest, siis kogemuse vältel jõudsin laiemalt töötajate väärtustamise, tagasidestamise kultuuri, tööandja kuvandi ning andmepõhise juhtimise juurde. Wise'i pühendumusega loodud avatud ja läbimõeldud juhtimiskultuur suunas mind koolis käivitama mitmeid uusi asju, sh töötajate väärtuspakkumise pakett, sisseelamisprogramm ja 360-kraadi tagasisidevestlused.”

Fontese partner ja arendustiimi juht Piret Jamnes, kes on koolijuhtide coach, leiab, et kokkuvõttes kujuneb kogemus kõige kasulikumaks siis, kui osalejad veedavad piisavalt pika aja oma igapäevasest keskkonnast väljaspool. “Direktoritele polnud see lihtsalt tore külaskäik mõnda huvitavasse organisatsiooni, vaid reaalne juhtimisalane praktikum, toeks kogenud mentor. Koolist eemal viibimine võimaldas neil täielikult pühenduda ettevõttes tegutsemisele, et luua sellest väärtuslik õppeperiood.”

Programmis osalevad viis Tallinna haridusasutuse juhti (Tallinna Kopli Ametikool, Tallinna Saksa Gümnaasium, Tallinna Järveotsa Gümnaasium, Tallinna Ühisgümnaasium, Tallinna Pae Gümnaasium), kolm Tartu haridusasutuse juhti (Tartu Hansa Kool, Tartu Kristjan Jaak Petersoni Gümnaasium ja Tartu Mart Reiniku Kool) ning neli riigikooli juhti (Tallinna Majanduskool, Tartu Kunstikool, Valga Gümnaasium, Narva Vanalinna Riigikool). Mentoreid ja praktikavõimalusi pakuvad Bolt, Fortumo, LHV, Pipedrive, SEB, Swedbank, Telia, Wise, Töötukassa ja Veriff.

Heateo Haridusfond on uue põlvkonna tehnoloogiaettevõtjate poolt asutatud filantroopiafond, mille eesmärgiks on anda hoog sisse algatustele, mis aitavad lahendada Eesti hariduse suurimaid sõlmküsimusi. Aastatel 2019-2021 toetab fond kokku miljoni euroga 10-15 algatust, mis tegelevad mõne fondi fookusteemaga: suurendada õpetajate järelkasvu, tõsta koolijuhtimise kvaliteeti, vähendada haridustee katkemist, kasvatada MATIK oskuste (loodus- ja täppisteadused ühes loovuse ja meeskonnatööga) omandamist. Haridusfondi idee algatajad on Taavet Hinrikus Wise'ist ja Martin Villig Boltist. Haridusfondi tööd juhib Heateo Sihtasutus.

Palju põnevaid asju on algamas

22. juuni 2022

Seekordne Heateo uudiskiri annab hea ülevaate sellest, mis teemadega me igapäevaselt Heateos tegeleme. Vaimse tervise valdkonda uute inimeste ja sekkumiste toomine, kutset mitteomavate õpetajate uurimine koos antropoloogidega, Ukrainast lahkuma pidanud laste koolitee jätkamise toetamine ja uued algatused NULA inkubaatoris, mis tegutsevad näiteks taaskasutuse (ReStailit), rattarikkuse (Kooliratas) või hoopis väikeste lastega peredele uute lahenduste pakkumisega (Leluelu, Om Nom). Ja paljud asjad, mis välja ei paistagi.

Heateo vabatahtlik Andreas Holst unistab heaolu suurendavatest ühiskondlikest muutustest

21. juuni 2022

Heateo vabatahtlike kogukond sai maikuus täiendust - meiega liitus Andreas Holst. Vahepeal paar aastat Hollandis elanud ja Maastrichti ülikoolis psühholoogiat õppinud Andreas panustab oma tugevate valdkonnateadmistega vaimse tervise teemadesse, mis on Heateo Mõjufondi fookuses.

Pausil Paula, Eeskujulik Eleri, Realist Reimo jt. Millist tüüpi õpetajaid Eestis on ja kuidas neid toetada?

20. juuni 2022

Kuidas tuua Pausil Paula tagasi kooli, kas Eeskujulik Eleri peab õpetajaametis vastu, kuidas saaks Alternatiivne Alliki rohkem õpetamisele keskenduda, miks juhtkond Realist Reimo tagasisidet ei kuula, kuidas pakkuda Ambitsioonikale Ameliale koolis paremaid karjäärivõimalusi ja millest unistab Raudvara Raili? Rakendusliku Antropoloogia Keskus lõi uuringu tulemusena õpetajate persoonad, et aidata ületada õpetajate järelkasvuga seotud väljakutseid.

Vaata kõiki uudiseid