Mõtteid Põhjamaade sotsiaalse innovatsiooni võrgustiku kohtumiselt
30. oktoober 2015, anna.lindpereÜrituse fookuses oli küsimus, kuidas sotsiaalset innovatsiooni edukalt eskaleerida. Inspireerivaid mõtteid ja sisukaid arutelusid jagus mitmeks päevaks, siinkohal tooksime aga välja 3 meie jaoks kõlama jäänud ideed:
Sõnavara ja seoste loomine
Sotsiaalse innovatsiooni eskaleerimise eelduseks on mõistagi teadlikkuse tõstmine antud valdkonnas. Alati pole aga iseenesest mõistetav, et teadlikkuse tõstmine omakorda eeldab ka vastava sõnavara või nö ühise keele loomist. Siinkohal pole kõige olulisem mitte uute definitsioonide tootmine, vaid uute seoste loomine täna eksisteerivate valdkondade ja objektide vahel.
Näiteks võtame sotsiaalse ettevõtluse kontseptsiooni. Iseenesest on ettevõtlusega tegeletud pikka aega, niisamuti ühiskondlike probleemide lahendamisega. Sotsiaalne ettevõtlus tähendab oma olemuselt ühiskondlike probleemide lahendamist kasutades ettevõtlusprintsiipe. Kui tavaettevõtte põhieesmärgiks võib olla masaaži pakkumine ja selle läbi tulu teenimine, siis sotsiaalne ettevõte võib pakkuda sama teenust, aga tema põhieesmärgiks võib olla aidata nägemispuudega inimesi massööri kutseõppe abil avatud tööturule (näiteks Eesti Pimemassööride Ühing).
Asutaja sündroomist vabanemine
Asutaja sündroomi (ingl founder’s syndrome) näol on tegemist olukorraga, kus organisatsiooni või projekti käimalükkaja jääb liiga pikaks ajaks samale positsioonile ning omab ebaproportsionaalselt palju mõju algatuse käekäigule. See võib pärssida algatuse eskaleerimist, kuna kasvufaasis on vaja oluliselt erinevat kompetentsi kui käivitamisfaasis. See tähendab, et algatuse laiendamiseks on vajalik õigel ajal kaasata täiendavat kompetentsi – sealjuures mitte ainult meeskonna näol, vaid ka juhtimise näol. Seda eriti mittetulundussektoris, kus meeskonna liikmete taust on tihtipeale seotud sotsiaalsfääriga. Asutaja sündroomi seljatamine võiks tähendada olulist arenguhüpet ka mitmetele organisatsioonidele Eestis.
Oma portfelliorganisatsioonide nõustamisel seisab Heategu selle eest, et leida vajalik kompetents algatuste toetamiseks ja arendamiseks. Sealhulgas kaasame vabatahtlikena mitmeid oma ala parimaid tegijaid Eestis nii era- kui avalikust sektorist, kes panustavad oma teadmisi ja kogemusi vabast ajast.
Rohkem parimaid praktikaid mõju hindamises
Kui suudame ära tõestada, et mingi algatus on mõjukas, siis on ka kergem oma tegevuse ulatust laiendada, sh rahastust kaasata ja inimesi värvata. Täna on veel vähe organisatsioone, kes mõju hindamisega tegelevad. Ühelt poolt on takistuseks vähene teadlikkust antud teemast, teisalt võib see osutuda tulenevalt konkreetsest tegevusvaldkonnast keerukaks ja ressursimahukaks. See tähendab, et meil on vaja rohkem eeskujulikke näiteid, käepärasemaid tööriistu ja rohkem eksperte, kes organisatsioonide mõju hinnata aitaksid.
Heategu peab algatuste mõju hindamist oluliseks ning töötab selle nimel, et meil oleks ka Eestis rohkem näiteid, millest šnitti võtta. Heaks näiteks on siinkohal Heateo portfelliorganisatsioon Kiusamisvaba Kool, kus programmi mõju hinnatakse koostöös teadlastega. Samuti töötatakse parasjagu välja SPINi spordiprogramm ja Social Impact Bondi sekkumise mõju hindamise raamistikku. Praktilist tööriista vabaühendustele oma mõju kaardistamise ja kommunikeerimise osas on ka välja töötamas Sotsiaalsete Ettevõtete Võrgustik (loe lähemalt: http://sev.ee/muutused/).

Värskeid koostöid!
21. september 2023
September on huvitav kuu - toob endaga uut energiat, inspiratsiooni ning tegutsemistahet, kirjutab Heateo Haridusfondi portfellijuht Kadri Väljaste meie septembrikuise uudiskirja sissejuhatuseks. "Heateo jaoks on suurte ambitsioonide, innukuse ja energia säilitamisel peamiseks märksõnaks koostöö."

Üüriplatvormi Rendin looja aitab arendada asendusõpetajate vahendamise IT-süsteemi
20. september 2023
Asendusõpetajate vahendamine koolidesse on mahukas töö, mille paremaks korraldamiseks on MTÜ ASÕP arendamas uut IT süsteemi. Kui Heateo Haridusfondi toetaja, tarkvarainsener Alar Mäerand kuulis, et projektimeeskonnal oleks abi vaja, võttis ta väljakutse vastu ja asus mentori rolli. Intervjuus räägib Alar lähemalt, miks ta oma aega sellesse projekti panustab ja milline on kõige suurema mõjuga investeering tema jaoks.

Terje Äkke: et õpilased saaksid koolist parima võimaliku õpikogemuse, tasub toetada õpetajaid
19. september 2023
Alates maikuust töötab Arengusammude programmi haridusjuhina Terje Äkke, kelle pagasis on 25 aastat kogemust õpetaja, õppejuhi ja õpetajate juhendajana. Nüüd rakendab ta oma teadmisi selleks, et aidata Eesti koolide õpetajatel oma igapäevaväljakutsetega paremini toime tulla. Abivahendiks on Inglismaa õpetajate poolt välja töötatud ning Eesti teadlaste ja haridusekspertide poolt siinse kooli jaoks kohandatud Arengusammude programm, mille kasutuselevõttu Eestis toetab Heateo Haridusfond.