Menüü

Martin Villig: Haridusfond otsib lahendusi neljale Eesti haridusvaldkonna probleemile

20. detsember 2018, Kärt Kaasik
Detsembri alguses hõikasime välja Heateo Haridusfondi, mille idee algatajad on Martin Villig ja Taavet Hinrikus ning asutajaliikmed on 30 Eesti ettevõtjat. Haridusfondi maht on üle miljoni euro ning sellega plaanitakse toetada suure mõjuga algatusi, mis lahendavad Eesti haridusvaldkonna olulisi probleeme.  


Kaasasutaja Martin Villig räägib Haridusfondi idee sünnist ja eesmärkidest.


Kuidas Haridusfondi idee sündis?

Tegelikult olime vend Markuse ja Transferwise’ist Taavetiga juba pikemat aega haridusvaldkonna üle südant valutanud ja arutlenud, kuidas panustada. Samas saime aru, et me ise teame valdkonnast liiga vähe ja seepärast kohtusime viimaste kuude jooksul paljude haridusvaldkonna ökosüsteemi osapooltega – õpetajate, õpilaste, koolijuhtide, algatuste ja valdkonna ekspertidega. Läbi nende vestluste ning uuringute lugemise jõudsime mitmete oluliste teemadeni. Saime aru, et tahaksime nende probleemide lahendamisse panna nii enda aega kui raha. Rääkisime oma mõttest sõpradele ja lühikese ajaga selgus, et huvi hariduse vastu on suur.


Mis on peamised probleemid, millega Haridusfond tegeleb?

Meile jäi silma neli teemat. Esiteks see, et peale põhikooli ei lähe hulk noori edasi õppima. Mis nendest noortest saab? See on ühtlasi tööandja kui ühiskonna vaatest suur risk. Teiseks näeme, et õpetajaskond vananeb. Kui 2007 aastal oli 38% õpetajaskonnast üle 50-aastased, siis 10 aastat hiljem juba 49%. Konkursid ülikoolis õpetajaametitesse on jätkuvalt 0.9 huvilist ühele kohale. See trend ei ole jätkusuutlik. Kolmandaks teeb meile muret koolijuhtimise kvaliteet ehk kuidas tuua koolidesse visiooniga ja ägedad juhid, kellest me kuuleme ja kelle juhitud koolides tahavad õpetajad õpetada ja õpilased rõõmuga õppida.


Kuna paljud fondi asutajad on infotehnoloogia taustaga, siis erilise tähelepanu all on koolinoorte STEAM ehk loodus- ja täppisteaduste ained ning loovuse ja meeskonnatöö oskuste arendamine.


Kuidas te Heateo Sihtasutuse juurde jõudsite? 

Heateol on 15-aastane kogemus elujõuliste sotsiaalsete algatuste juhtimisel ja käivitamisel ning Heateo kogemused annavad Haridusfondile juhtimisele palju juurde.


Milliseid ideid Haridusfond ootab?

Otsime algatusi, millel on laiem mõju ja mis suudavad lahendada mõnda neljast eelnimetatud probleemist. Otsime tiime, kellel on potentsiaal selliseid ideid jõuliselt ellu viia. Vajalik oleks, et neid ideid ja lahendusi on varasemalt maailmas testitud ja mõõdetud ehk põhineks uurimustööl. Ehk mujal loodud ideede Eesti konteksti toomine. Või Eestis sündinud ideed, mis lahendavad meie koolide probleeme ning on skaleeritavad ja laiendatavad kõikidesse Eesti koolidesse ja potentsiaalselt ka välismaale.  


Lisaks rahalisele toele panustame ka oma aega ja teadmisi, et tagada algatuste elujõulisus.


LISAINFO:

Haridusfondi asutajaliikmed on Eesti ettevõtjad Alari Aho, Riivo Anton, Viljar Arakas, Ahti Heinla, Martin ja Terje Henk, Taavet Hinrikus, Gerri Kodres, Norris Koppel, Kristo Käärmann, Rain Lõhmus, Piret ja Veljo Otsason, Jaan Pillesaar, Martin Rand, Risto Rossar, Tõnu Runnel, Ragnar Sass, Helen ja Martin Tajur, Annika Tallinn, Dina ja Hannes Tamjärv, Ede ja Sten Tamkivi, Kalev Tanner, Sten Tikk, Priit Vaikmaa, Peep Vain, Kaido Veske, Mari-Liis ja Martin Villig. Ettevõtetest rahastavad fondi Civitta, Contriber, Eften, Helmes, Lingvist, Monese, Pipedrive, Superangel, Taxify ja TransferWise.


Loe fondi kohta rohkem siit.


Kuhu kaovad noored õpetajad?

04. oktoober 2022

Uus kooliaasta on praeguseks juba üle kuu aja kestnud ja nii õpilastel kui õpetajatel on olnud aega koolieluga harjuda. Neile, kes käivad kooliteed juba mitmendat aastat, on kohanemine ilmselt olnud lihtsam. Esimese klassi lastele ja alustavatele õpetajatele aga on kõik uus ja põnev, kohati ehk veidi hirmuski. Koos õppeaasta algusega kõlavad järjest kõvemini hääled kvalifitseeritud õpetajate puudusest, läbipõlemisest ja õpetajatöölt lahkumisest. Neist viimasele küsimusele – kuidas püsivad õpetajad just õpetajatööl ning millistele ametikohtadele edasi liigutakse – otsiski statistikaamet sel kevadel ja suvel vastuseid Heateo Haridusfondi tellimusel.

Pirkko Valge: pöörame õpiharjumused pea peale

30. september 2022

"Haridusmaastikul on juhtunud see, et õpilaste hindamise tuules on õpetajad ise hakanud kartma eksimist. Õpetaja peaks justkui olema valmis alates esimesest päevast, kui ta klassi ette läheb, ja püsima eksimatuna kuni viimaseni. Eksimused käivad aga paratamatult arenguga kaasas," kirjutab Heateo Sihtasutuse tegevjuht Pirkko Valge Heateo värskes uudiskirjas. Juttu tuleb uudsetest lahendustest, mis aitavad õpetajatel samm-sammu haaval ja õpipartnerite toel end arendada.

Artur Taevere: koole ja õpetajaid tuleb toetada järjepidevalt

28. september 2022

Heateo Haridusfondi uue perioodi esimene toetus läks Eestis uudse Arengusammude programmi arendamiseks. Tegemist on Inglismaa õpetajate seas väga populaarse Steplabi platvormi spetsiaalselt Eesti õpetajate jaoks kohandatud versiooniga, mille juurutamist ja arendamist veab eest Artur Taevere. Intervjuus räägib Artur lähemalt nii Arengusammude sisust kui ka oma töistest tegemistest eri paigus üle maailma.

Vaata kõiki uudiseid