Martin Villig: Haridusfond otsib lahendusi neljale Eesti haridusvaldkonna probleemile
20. detsember 2018, Kärt KaasikKaasasutaja Martin Villig räägib Haridusfondi idee sünnist ja eesmärkidest.
Kuidas Haridusfondi idee sündis?
Tegelikult olime vend Markuse ja Transferwise’ist Taavetiga juba pikemat aega haridusvaldkonna üle südant valutanud ja arutlenud, kuidas panustada. Samas saime aru, et me ise teame valdkonnast liiga vähe ja seepärast kohtusime viimaste kuude jooksul paljude haridusvaldkonna ökosüsteemi osapooltega – õpetajate, õpilaste, koolijuhtide, algatuste ja valdkonna ekspertidega. Läbi nende vestluste ning uuringute lugemise jõudsime mitmete oluliste teemadeni. Saime aru, et tahaksime nende probleemide lahendamisse panna nii enda aega kui raha. Rääkisime oma mõttest sõpradele ja lühikese ajaga selgus, et huvi hariduse vastu on suur.
Mis on peamised probleemid, millega Haridusfond tegeleb?
Meile jäi silma neli teemat. Esiteks see, et peale põhikooli ei lähe hulk noori edasi õppima. Mis nendest noortest saab? See on ühtlasi tööandja kui ühiskonna vaatest suur risk. Teiseks näeme, et õpetajaskond vananeb. Kui 2007 aastal oli 38% õpetajaskonnast üle 50-aastased, siis 10 aastat hiljem juba 49%. Konkursid ülikoolis õpetajaametitesse on jätkuvalt 0.9 huvilist ühele kohale. See trend ei ole jätkusuutlik. Kolmandaks teeb meile muret koolijuhtimise kvaliteet ehk kuidas tuua koolidesse visiooniga ja ägedad juhid, kellest me kuuleme ja kelle juhitud koolides tahavad õpetajad õpetada ja õpilased rõõmuga õppida.
Kuna paljud fondi asutajad on infotehnoloogia taustaga, siis erilise tähelepanu all on koolinoorte STEAM ehk loodus- ja täppisteaduste ained ning loovuse ja meeskonnatöö oskuste arendamine.
Kuidas te Heateo Sihtasutuse juurde jõudsite?
Heateol on 15-aastane kogemus elujõuliste sotsiaalsete algatuste juhtimisel ja käivitamisel ning Heateo kogemused annavad Haridusfondile juhtimisele palju juurde.
Milliseid ideid Haridusfond ootab?
Otsime algatusi, millel on laiem mõju ja mis suudavad lahendada mõnda neljast eelnimetatud probleemist. Otsime tiime, kellel on potentsiaal selliseid ideid jõuliselt ellu viia. Vajalik oleks, et neid ideid ja lahendusi on varasemalt maailmas testitud ja mõõdetud ehk põhineks uurimustööl. Ehk mujal loodud ideede Eesti konteksti toomine. Või Eestis sündinud ideed, mis lahendavad meie koolide probleeme ning on skaleeritavad ja laiendatavad kõikidesse Eesti koolidesse ja potentsiaalselt ka välismaale.
Lisaks rahalisele toele panustame ka oma aega ja teadmisi, et tagada algatuste elujõulisus.
LISAINFO:
Haridusfondi asutajaliikmed on Eesti ettevõtjad Alari Aho, Riivo Anton, Viljar Arakas, Ahti Heinla, Martin ja Terje Henk, Taavet Hinrikus, Gerri Kodres, Norris Koppel, Kristo Käärmann, Rain Lõhmus, Piret ja Veljo Otsason, Jaan Pillesaar, Martin Rand, Risto Rossar, Tõnu Runnel, Ragnar Sass, Helen ja Martin Tajur, Annika Tallinn, Dina ja Hannes Tamjärv, Ede ja Sten Tamkivi, Kalev Tanner, Sten Tikk, Priit Vaikmaa, Peep Vain, Kaido Veske, Mari-Liis ja Martin Villig. Ettevõtetest rahastavad fondi Civitta, Contriber, Eften, Helmes, Lingvist, Monese, Pipedrive, Superangel, Taxify ja TransferWise.
Loe fondi kohta rohkem siit.

Värskeid koostöid!
21. september 2023
September on huvitav kuu - toob endaga uut energiat, inspiratsiooni ning tegutsemistahet, kirjutab Heateo Haridusfondi portfellijuht Kadri Väljaste meie septembrikuise uudiskirja sissejuhatuseks. "Heateo jaoks on suurte ambitsioonide, innukuse ja energia säilitamisel peamiseks märksõnaks koostöö."

Üüriplatvormi Rendin looja aitab arendada asendusõpetajate vahendamise IT-süsteemi
20. september 2023
Asendusõpetajate vahendamine koolidesse on mahukas töö, mille paremaks korraldamiseks on MTÜ ASÕP arendamas uut IT süsteemi. Kui Heateo Haridusfondi toetaja, tarkvarainsener Alar Mäerand kuulis, et projektimeeskonnal oleks abi vaja, võttis ta väljakutse vastu ja asus mentori rolli. Intervjuus räägib Alar lähemalt, miks ta oma aega sellesse projekti panustab ja milline on kõige suurema mõjuga investeering tema jaoks.

Terje Äkke: et õpilased saaksid koolist parima võimaliku õpikogemuse, tasub toetada õpetajaid
19. september 2023
Alates maikuust töötab Arengusammude programmi haridusjuhina Terje Äkke, kelle pagasis on 25 aastat kogemust õpetaja, õppejuhi ja õpetajate juhendajana. Nüüd rakendab ta oma teadmisi selleks, et aidata Eesti koolide õpetajatel oma igapäevaväljakutsetega paremini toime tulla. Abivahendiks on Inglismaa õpetajate poolt välja töötatud ning Eesti teadlaste ja haridusekspertide poolt siinse kooli jaoks kohandatud Arengusammude programm, mille kasutuselevõttu Eestis toetab Heateo Haridusfond.