Menüü

Eesti ettevõtjad asutasid 1 miljoni euro suuruse Haridusfondi

04. detsember 2018, Kärt Kaasik

Eesti ettevõtjad käivitasid Heateo Haridusfondi nimelise filantroopiafondi. Eesmärk on pakkuda seemnekapitali piloteerimaks uudseid lahendusi Eesti haridusvaldkonnas. Järgmise kolme aasta jooksul plaanib fond panustada 1 miljon eurot mõjusatesse haridusalgatustesse.




Haridusfondi idee algatasid Eesti ettevõtjad – Taxify kaasasutaja Martin Villig ja TransferWise’i kaasasutaja Taavet Hinrikus. Fondi asutajaliikmed on Alari Aho, Riivo Anton, Viljar Arakas, Ahti Heinla, Martin ja Terje Henk, Taavet Hinrikus, Gerri Kodres, Norris Koppel, Kristo Käärmann, Rain Lõhmus, Piret ja Veljo Otsason, Jaan Pillesaar, Martin Rand, Risto Rossar, Tõnu Runnel, Ragnar Sass, Helen ja Martin Tajur, Annika Tallinn, Dina ja Hannes Tamjärv, Ede ja Sten Tamkivi, Kalev Tanner, Sten Tikk, Priit Vaikmaa, Peep Vain, Kaido Veske, Mari-Liis ja Martin Villig. Ettevõtetest rahastavad fondi Civitta, Contriber, Eften, Helmes, Lingvist, Monese, Pipedrive, Superangel, Taxify ja TransferWise. Haridusfondi juhib Heateo Sihtasutus, kellel on pikaajaline kogemus mõjusate ühiskondlike algatuste käivitamisel ja kasvatamisel.


Heateo Sihtasutuse tegevjuhi Pirkko Valge sõnul võib fond teha ühekordseid toetusi või toetada üht projekti mitme aasta vältel. “Ootame ambitsioonikaid algatusi, mis soovivad haridussüsteemi heas mõttes raputada. Eestis on mitmeid häid näiteid sellistest ettevõtmistest – olgu selleks Noored Kooli, Alustavat Õpetajat Toetav Kool või Kiusamisvaba Kool. Parimate tulemuste saavutamiseks soovime teha koostööd nii Eesti hariduse eestvedajate, Haridus- ja Teadusministeeriumi, ettevõtjate, ülikoolide kui ka teiste huvitatud osapooltega,” ütles Valge.


Haridusfond toetab algatusi, mis lahendavad kitsaskohti Eesti hariduses. Asutajad näevad probleemidena Eesti õpetajaskonna vananemist ja järelkasvu puudust, koolijuhi töö vähest väärtustamist ning noorte haridustee katkemist peale põhikooli. Erilise tähelepanu all on koolinoorte STEAM (loodus- ja täppisteaduste ained ning loovuse ja meeskonnatöö) oskuste arendamine, mis on kaasaegse majanduse võtmekompetentsid.


Taxify kaasasutaja Martin Villigi sõnul otsib fond haridusalgatusi. “Eesti startup-maastik on arenenud nii kaugele, et ükski hea idee kapitali taha ei jää. Kohalikud kiirendid, äriinglid ja riskikapitali fondid täidavad oma rolli. Nüüd tuleb käia sarnane tee läbi sotsiaalse innovatsiooni osas. Haridus on ühiskonna selgroog. Haridusfondi eesmärk on anda ühiskondlikele haridusidudele hoog sisse rahastades piloote. Nii ei pea riik võtma maksumaksja rahaga riske tootearenduseks, vaid saab toimiva rätsepatoote. Kui piloot end tõestab, peab riik otsustama – kas tagada algatuse püsirahastus ning kuidas laiendada selle positiivset mõju kõikidesse Eesti koolidesse,” ütles Villig.


TransferWise’i kaasasutaja Taavet Hinrikus rääkis, et fondi teine eesmärk on anda avalikkusele selge sõnum – riigi ja ühiskonna panus haridusse peab kasvama. “TransferWise ja Taxify maksid 2018. aasta kolmandas kvartalis riigile kokku pea 3 miljonit eurot pelgalt tööjõumaksudena. Me võiks värvata palju rohkem eestlasi oma ettevõtetesse ning panustada seeläbi maksudena veel rohkem, aga sobivate omadustega inimesi on piiratud hulk. Kui ootus on, et Eesti tehnoloogiasektor oleks ühel päeval sama tugev kui räniorus, Eesti kultuurimaastik sama mitmekülgne kui Pariisis ja Eesti tööstus sama kõrgtehnoloogiline kui Saksamaal, siis ainus lahendus on maailma kõige targem ühiskond – nii oma teadmiste, digitaalse kirjaoskuse kui sotsiaalse intelligentsi poolest. Ainult PISA-skooriga neid tippe ei valluta,” ütles Hinrikus.


Heateo Haridusfond asutati 30. novembril 2018. Fondi praegune maht on 1,1 miljonit eurot. Inimestel ja meeskondadel, kellel on idee ja plaan, kuidas lahendada kitsaskohti Eesti haridusvaldkonnas – saavad rohkem infot fondi kohta Heateo Sihtasutuse koduleheküljelt

www.heategu.ee/haridusfond. Loe siit (PDF) Eesti haridusvaldkonna väljakutsete kohta. 



Kuhu kaovad noored õpetajad?

04. oktoober 2022

Uus kooliaasta on praeguseks juba üle kuu aja kestnud ja nii õpilastel kui õpetajatel on olnud aega koolieluga harjuda. Neile, kes käivad kooliteed juba mitmendat aastat, on kohanemine ilmselt olnud lihtsam. Esimese klassi lastele ja alustavatele õpetajatele aga on kõik uus ja põnev, kohati ehk veidi hirmuski. Koos õppeaasta algusega kõlavad järjest kõvemini hääled kvalifitseeritud õpetajate puudusest, läbipõlemisest ja õpetajatöölt lahkumisest. Neist viimasele küsimusele – kuidas püsivad õpetajad just õpetajatööl ning millistele ametikohtadele edasi liigutakse – otsiski statistikaamet sel kevadel ja suvel vastuseid Heateo Haridusfondi tellimusel.

Pirkko Valge: pöörame õpiharjumused pea peale

30. september 2022

"Haridusmaastikul on juhtunud see, et õpilaste hindamise tuules on õpetajad ise hakanud kartma eksimist. Õpetaja peaks justkui olema valmis alates esimesest päevast, kui ta klassi ette läheb, ja püsima eksimatuna kuni viimaseni. Eksimused käivad aga paratamatult arenguga kaasas," kirjutab Heateo Sihtasutuse tegevjuht Pirkko Valge Heateo värskes uudiskirjas. Juttu tuleb uudsetest lahendustest, mis aitavad õpetajatel samm-sammu haaval ja õpipartnerite toel end arendada.

Artur Taevere: koole ja õpetajaid tuleb toetada järjepidevalt

28. september 2022

Heateo Haridusfondi uue perioodi esimene toetus läks Eestis uudse Arengusammude programmi arendamiseks. Tegemist on Inglismaa õpetajate seas väga populaarse Steplabi platvormi spetsiaalselt Eesti õpetajate jaoks kohandatud versiooniga, mille juurutamist ja arendamist veab eest Artur Taevere. Intervjuus räägib Artur lähemalt nii Arengusammude sisust kui ka oma töistest tegemistest eri paigus üle maailma.

Vaata kõiki uudiseid